ZW
Aktualności
SPECŻANDARMII NA DACHU EUROPY ( MONT BLANC 4810 M N.P.M.)
22.06.2017
W dniu 16.06.2017 r żołnierze Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej w Warszawie zdobyli szczyt Mont Blanc chcąc uczcić 13 rocznicę powstania oddziału. Jest to najwyższy szczyt Europy należący do pasma górskiego Alpy Graickie.

Żołnierze Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej w Warszawie w ten wyjątkowy sposób uczcili trzynastą rocznicę powstania Oddziału jednocześnie oddając cześć i szacunek swym patronom oraz udowadniając swą lojalność i oddanie oddziałowi, w którym służą na co dzień. Zdobycie szczytu wiązało się z podjęciem dużego ryzyka. W Alpach o tej porze roku powyżej 3000 m n.p.m. panują warunki zimowe. Szlak jest miejscami wyjątkowo stromy, całkowicie ośnieżony i śliski. Bezpieczne przejście wymaga specjalistycznych umiejętności wysokogórskich zastosowania technik linowych, doświadczenia w poruszaniu się w ekstremalnie trudnych warunkach w terenie wysokogórskim. Niezbędna jest również wytrzymałość, doskonała kondycja fizyczna i współpraca w grupie oraz organizacja na wysokim poziomie.

Zapraszamy do zapoznania się z krótkim sprawozdaniem z wyprawy.

Wyprawa rozpoczęła się 12.06 o godz. 10:00 wyjazdem z Warszawy. Po szesnastogodzinnej podróży samochodem byliśmy na biwaku w m. Les Houches na wysokości 1010 m n.p.m. Z tej miejscowości wjechaliśmy kolejką linową na wysokość 1794 m n.p.m., a następnie pokonaliśmy pieszo szlak do schroniska Tete Rousse (3167 m n.p.m) gdzie nocowaliśmy na polu namiotowym.

Następnego dnia (14.06.2017 r.) w celu aklimatyzacji około godziny 8:00 wyruszyliśmy w stronę schroniska Gouter (3817 m n.p.m.) do którego prowadzi Wielki kuluar, zwany potocznie „Rolling Stones” niestety nagłe załamanie pogody oraz spadające kamienie, z którego słynie wielki kuluar sprawiły ze musieliśmy zawrócić z trasy do obozu.

W dniu 15.06.2017 r. około godz.6:00 wyruszyliśmy ponownie w stronę schroniska Gouter. Tym razem pogoda nam dopisała i dotarliśmy na 3817 m n.p.m bez żadnych problemów. Wielki kuluar jest najtrudniejszym technicznie odcinkiem w drodze na szczyt. Po około czterech godzinach wspinaczki dotarliśmy do schroniska gdzie spędziliśmy noc.

Atak szczytowy rozpoczęliśmy około godz. 2:00 w dn.16.06.2017 r. Wyruszyliśmy jak najwcześniej aby skorzystać z dobrych warunków pogodowych. Wstające słońce i brak chmur na niebie dawały nadzieję, że nie dojdzie do załamania pogody, które przeszkodziłoby w kontynuowaniu wędrówki. Droga na szczyt prowadziła wąską granią, której obie strony eksponowały kilkudziesięcioma metrowymi przepaściami, co zmuszało nas do ostrożnego przejścia z asekuracją lotną aż na sam szczyt.

Na szczycie Mont Blanc (4810m n.p.m.) byliśmy około godz. 7:00. Zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie z flagą Naszego Oddziału. Porywisty i przeszywający zimnem wiatr spowodował, że żadna z ekip nie zwlekała z opuszczeniem szczytu. Powrót do obozu przy schronisku Tete Rousse (3167 m n.p.m.) zajął nam około sześciu godzin, gdzie spędziliśmy ostatnią noc przed powrotem do kraju.

W sobotę (17.06.2017 r.) zeszliśmy na parking w m. Les Houches i około godz. 13:00 wyruszyliśmy do Polski. Do Warszawy udało nam się dotrzeć 18.06.2017 r. około godz. 7:30.”